Skip to content

Kluczowe kompetencje
Skutecznego Menedżera Kariery

Kluczowe kompetencje Skutecznego Menedżera Kariery


Ten artykuł możesz odsłuchać:


Pewnego dnia dawno, dawno temu miałam sen. Sen o wspaniałej pracy, o wysokim wynagrodzeniu, o szefie, który mnie docenia. Śniłam o rzeczach, które sobie kupię za zarobione pieniądze, o uczuciu szczęścia i spełnienia, które będę czuła. Marzyłam o prostej karierze w jednym miejscu typu „od O do milionera…” (z tymże zarabianie milionów nigdy nie było obszarem moich aspiracji), o pracy z pasją i w oparciu o pasję.

I sen się… nie spełnił.

Nie spełnił się raz, drugi i trzeci.

Zaczęłam się zastanawiać. Przecież robię wszystko, co trzeba. Ustaliłam cele, zaprogramowałam się na ich realizację, zwizualizowałam bardzo szczegółowo mój osobisty i zawodowy sukces. Miałam wiedzę, miałam pewne kompetencje. I nic.

Nadal nic.

Nie doznałam objawienia. Nie było tak, że któregoś dnia wstałam z łóżka i jak u Pomysłowego Dobromira zapaliła mi się żarówka i stwierdziłam, że wszystko już wiem. Rozwiązanie tego równania, którego wynikiem jest sukces i spełnienie, przyniosło mi życie. Kolejne miejsca pracy, tysiące wysłanych dokumentów aplikacyjnych, setki przeprowadzonych rozmów kwalifikacyjnych. I różne inne doświadczenia życiowe, dzięki którym systematycznie dojrzewałam do poszukiwania odpowiedzi na pytanie, które przybrało określoną formę dopiero niedawno.

Kim jest Skuteczny Menedżer Kariery?

To osoba, która zna swoją definicję sukcesu i do niej dąży. Wyznaczyła kroki do realizacji swojej wizji wymarzonej kariery, swoich celów krótko- i długoterminowych i je realizuje. Skuteczny Menedżer Kariery jest świadomy konsekwencji swoich wyborów i działań. Postępuje w sposób przemyślany, bo wie, że wszystko co robi wpływa na świadomość jego marki osobistej.

Skuteczny Menedżer Kariery jest marką i ma markę (osobistą). Od innych wyróżnia się tym, że ma tego świadomość. I zarządza swoimi działaniami w sposób, który pomaga mu kontrolować obraz, który tworzy w oczach innych swoją osobą. To osoba, która wie, do czego dąży i która robi wiele (jeśli nie wszystko), by punkt, do którego zmierza, stale się do niej przybliżał.

Co jest niezbędne do tego, by skutecznie zarządzać karierą?

Po latach zbierania różnorodnych doświadczeń wyklarowała się w mojej głowie definicja, której elementy są bardzo ważne – to 3 kluczowe kompetencje Skutecznego Menedżera Kariery:

1. Budowanie marki osobistej: umiejętność zarządzania własnym wizerunkiem, zestawem skojarzeń, jakie generujemy w świadomości odbiorców poprzez nasze zachowania, umiejętność planowania ścieżki swojego rozwoju adekwatnie do celów, które chcemy osiągnąć.

Mówią, że obecnie na rynku pracy mamy do czynienia z tzw. „erą pracownika” – pracy jest dużo a pracowników niewielu. Gdziekolwiek nie pójdziesz, tam cię przyjmą. Jednak słowo „gdziekolwiek” jest tutaj kluczowe – czy satysfakcjonuje cię praca gdziekolwiek? Ja miałam dość czekania na awans, udowadniania miesiąc w miesiąc, że jestem wartościowym pracownikiem, najwłaściwszym do tego, żeby zająć wyższe stanowisko. I „gdziekolwiek” dla mnie nie istniało.

Abyś mógł podporządkować pracę swoim wymaganiom i oczekiwaniom, potrzebujesz się wyróżniać. Zrobisz to poprzez markę osobistą.


2. Sprzedaż. Pewnie wbiję tym twierdzeniem kij w mrowisko wszystkich osób, które uważają, że nigdy nie będą się sprzedawać, to nieetyczne, cenią sobie swoją prywatność. Wiele razy pisałam o tym, że każdy z nas jest sprzedawcą. Piszę o tym w mojej książce „Marka osobista bez tajemnic” w kontekście własnego brandu. Piszę o tym w projekcie Laboratorium Sprzedaży, w którym przybliżam zasady metodologii inbound sales.

Sprzedajesz się codziennie, zabiegając o czyjąś uwagę, negocjując warunki umowy kupna/ sprzedaży, zagadując sprzedawczynię w sklepie i zapraszając do kina swoją drugą połówkę. Kwestia nazewnictwa, tego w jaki sposób określimy te czynności ma w tym momencie znaczenie drugorzędne. Najważniejsze jest to, że aby skutecznie zarządzać karierą potrzebujesz robić to naprawdę dobrze. Sprzedać się swojemu potencjalnemu pracodawcy, sprzedać swoje produkty/ usługi. Sprzedać się partnerowi biznesowemu, dostawcy, odbiorcy itp.


3. Zarządzanie sobą w czasie. Niezwykle ważna umiejętność, która trzyma w ryzach realizację twoich planów osobistych i zawodowych. Pozwala znaleźć czas na wszystko, co jest w życiu najważniejsze.

Skuteczny Menedżer Kariery wie, co ma robić i kiedy. Jeśli nie wie, to szuka odpowiedzi. Umie nadawać priorytety zadaniom. „Najpierw rzeczy najważniejsze” ma w jednym paluszku. Jeśli nawet coś wymknie mu się spod kontroli, to nic się nie stanie, ponieważ on zakłada, że wpadki się zdarzają i jest na to przygotowany.

Zarządzanie sobą w czasie to sztuka. To sztuka, która może stać się nawykiem, jeśli będzie praktykowana odpowiednio intensywnie.

Możesz zostać Skutecznym Menedżerem Kariery – wziąć swoje życie we własne ręce i wziąć odpowiedzialność za swoją przyszłość, by zacząć realizować ambitne cele zawodowe i prywatne.

Nie będę owijać w bawełnę: nie powiem, że to proste. „Wystarczy 5 kroków…” „Zdradzę ci kilka sekretów…” „Jedynie 3 kluczowe kompetencje wystarczą…” Nie. Nie jest łatwo zarządzać swoją karierą i życiem. Jeszcze trudniej zarządzać nimi skutecznie.

Wymaga to wiele pracy, wysiłku, nierzadko poświęceń. Wymaga działania i decyzji o działaniu, ustawicznego rozwoju, ciągłej pracy nad sobą.

Jednak jest to możliwe.

Możesz zostać Skutecznym Menedżerem własnej Kariery, jeśli tylko chcesz.

Pytanie czy chcesz…


Jeśli chcesz czytać więcej podobnych artykułów, zapisz się na NEWSLETTER i obserwuj mój FANPAGE na Facebooku.


Please follow and like us:
0

Be First to Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *